خوراکی‌هایی که به اندازه "شوفاژ" گرمتان می‌کند

شروع موضوع توسط naz_nazi ‏1/1/20 در انجمن تغذیه سلامت

  1. naz_nazi

    تازه وارد

    کاربر ناز فروم
    تاریخ عضویت:
    ‏20/12/19
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    3
    جنسیت:
    زن
    زمستان تداعی گر خیلی از پدیده های خاص است. چیزهایی که در فصل های دیگر نمی توان تجربه کرد: برف و باران، پتوی گرم، تعطیلات مدارس، شب یلدا ،دورهمی های زمستانه است.

    این موارد از ویژگی های فصل زمستان می‌باشد؛ اما آن چه که اهمیت دارد، سالم نگه داشتن و قوی بودن بدن در این آب و هوای سرد زمستانی است . به علاوه، سردی و خشنی، این فصل می‌تواند بر روی پوست شما، تاثیرات نامطلوب گذاشته و شما را مجبور می کند، تا برای مقابله با خشکی پوست از مرطوب کننده های زیادی استفاده کنید.

    [​IMG]

    با کمی برنامه ریزی، می توانید از طریق غذاهای سالم ، مواد مغذی دریافت و طعم و مزه های متفاوتی در تمام طول زمستان تجربه کنید. اگر تغذیه ی سالم در این فصل داشته باشید، دچار حساسیت های پوستی نخواهید شد.

    حتماً باید در رژیم غذایی مخصوص فصل زمستان ، خوراکی های ویژه‌ای را برای استفاده روزانه خود قرار دهید. ما قصد داریم در دکتر چک ۱۰ میوه و خوراکی های زمستانی را برای شما شرح دهیم، با ما همراه باشید…

    ۱. پرتقال، یک میوه عالی مختص فصل زمستان
    پرتقال یکی از بهترین مرکبات در فصل زمستان است و سرشار از ویتامین C می باشد.این میوه حاوی آنتی اکسیدانی است که چندین سلول سیستم ایمنی بدن، به ویژه فاگوسیت ها و لنفوسیت های T ، برای انجام وظایف خود، به آن نیاز دارند.

    خوردن روزانه پرتقال باعث کاهش خطر کمبود ویتامین C و مقاومت در برابر برخی از عوامل بیماری زا می‌شود.

    وجود پتاسیم در آن، به محافظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش آفتاب (UV) کمک می کند. آمینو اسیدهای موجود در این میوه باعث شادابی پوست شما می شود. این میوه ی آبدار بسیار کم کالری است ،طوری که می توانید در فصل زمستان رژیم پرتقال بگیرید.

    روزانه یک عدد پرتقال تازه بخورید و از خوردن آن لذت ببرید. می توانید برش های آن را درون سالادهای میوه خود هم بریزید.

    ۲. هویج را در فصل زمستان بخورید
    تجسم کنید در یک روز سرد زمستانی، در زیر یک پتو نشسته اید و درحال خوردن سوپ داغ هستید. در فصل زمستان سوپ هویج درست کنید. در حقیقت، هویج یکی از غذاهای مناسب فصل زمستان است که حاوی مقادیر بسیار زیادی از بتاکاروتن می باشد، که بدن بتواند آن را به ویتامین A تبدیل کند.

    ویتامین A باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از ریه ها در برابر عفونت و خطر مشکلات تنفسی محافظت می کند.

    به علاوه، هویج در ماه های زمستان پوست را سالم، درخشان و پر طراوت می سازد. ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان های دیگری که در آن وجود دارد، به ترمیم بافت آسیب دیده ی پوست می پردازد. همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن آن کمک می کند.

    می توانید از هویج در سالادها و سوپ ها استفاده کرده ، آن را جداگانه میل کنید، یا برای پذیرایی از مهمانانتان، بر روی ظرف میوه تزیین کنید. همچنین می توانید آب هویج درست کرده و به عنوان نوشیدنی میل کنید.

    ۳. چغندر
    چغندر قرمز روشن و برگ های سبز آن، نه تنها رنگ زیبایی را به سالادهای زمستانی تان می بخشند، بلکه به سالم ماندن بدنتان در فصل زمستان کمک می کند.

    چغندرها حاوی فتوشیمیایی ها و آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که از سیستم ایمنی بدن در برابر رادیکال های آزادی که به سلول های سالم و DNA آن ها آسیب می رسانند ، دفاع می‌کنند.

    همچنین این گیاه ریشه دار، گلبول های سفید خون را تقویت می کند؛ به طوری که می تواند باکتری های بد روده را ،از بین برده و به رشد باکتری های خوب کمک کند.

    برگ های سبز این گیاه، سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، کلسیم، آهن و منیزیم می باشد.

    می توانید چغندر را آبپز کرده و یا در ترشی های خانگی استفاده کنید. سالاد و سوپ این گیاه نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. توصیه می کنیم آن را آبپز کنید و با مقداری نمک به عنوان میان وعده ( که به لبو معروف است )میل کنید.

    ۴. تخم مرغ در فصل زمستان
    خوردن تخم مرغ در ماه های فصل زمستان، برای بدن بسیار حیاتی است. زرده آن حاوی بیش از ۹۰ درصد، کلسیم و آهن و سفیده آن حاوی تقریباً نیمی از پروتئین موجود در تخم مرغ می باشد. در حقیقت، تخم مرغ حاوی هر ۹ اسید آمینه ی ضروری بدن است.

    بدن از پروتئین، به عنوان سوخت برای ساخت آنتی بادی هایی که محافظ بدن در برابر مهاجمین خارجی و عفونت ها هستند، استفاده می کند.

    بعلاوه، مصرف تخم مرغ به عنوان یک وعده ی غذایی برای صبحانه، به شما در حفظ و ایجاد وزن سالم در بدن کمک می کند؛ زیرا به جز تأمین انرژی، باعث می شود تا در طول روز احساس سیری کنید. پروتئین های موجود در تخم مرغ باعث ایجاد انرژی پایدار در بدن شده و از خطرات افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

    یک تخم مرغ کوچک، حاوی چندین ویتامین ضروری برای سلامتی بدن شما، مانند: ویتامین های B2 ،B12 ،A و E ، هم چنین حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند : آهن، روی و فسفر می باشد.

    قدرت آنتی اکسیدانی موجود در تخم مرغ، با رادیکال های آزاد مقابله می کند و بدن شما را از چندین بیماری در امان نگه می دارد.

    چه تخم مرغ آبپز ، چه اسکرامبل و چه نیمرو، هرکدامشان را می توانید در صبح های فصل زمستان نوش جان کنید. فقط یادتان باشد که تخم مرغ خام یا نیمه پخته (عسلی) نخورید! زیرا ممکن است حاوی باکتری هایی باشند که برای سلامتی شما مضر هستند. توصیه ما به شما تخم مرغ آبپز با نان است؛ زیرا یک وعده صبحانه کامل محسوب می‌شود.

    همچنین می توانید از نوع آبپز آن در سالاد ها و ساندویچ های مختلف استفاده کنید.

    ۵- زنجبیل برای فصل زمستان
    وقتی صحبت از نوشیدنی های گرم در فصل زمستان می شود، شما به راحتی نمی توانید چای زنجبیل را نادیده بگیرید. چای زنجبیل یک مسکن قوی در فصل زمستان است.

    [​IMG]

    زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. خوردن آن روشی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش رادیکال های آزاد در بدن است. زنجبیل همچنین گردش خون شما را افزایش می دهد که برای سلامتی بهینه شما بسیار موثر می باشد.

    در اوایل سرماخوردگی یا آنفولانزا ، زنجبیل به عنوان یک آنتی بیوتیک مؤثر عمل می کند. همچنین به کاهش التهاب و ورم مفاصل( که در ماه های فصل زمستان شدیدتر می‌شوند) کمک می کند.

    این ماده خوراکی به هضم غذا بهبود می بخشد و برای پوست های صاف و بی عیب و نقص بسیار مفید محسوب می‌شود.

    علاوه بر موارد ذکر شده، به تعادل قند خون در بدن کمک می کند. و از طرف دیگر ،می تواند بر توانایی شما در کاهش وزن یا خوردن غذای سالم تأثیر بگذارد.

    برای نوشیدن روزانه ی ۲ الی ۳ فنجان چای زنجبیل، نوشیدنی زیر را به شما توصیه می کنیم:

    ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده و ۲ فنجان آب را داخل یک قابلمه ی کوچک بریزید.
    قابلمه را بر روی حرارت زیاد بگذارید تا به جوش آید.
    برای مدت ۱۰ دقیقه، شعله گاز را کم کنید ودرب قابلمه را بگذارید تا نوشیدنی شما آماده شود.
    مواد را از صافی رد کنید تا تکه های زنجبیل جدا شود و کمی عسل به موادتان اضافه کنید.

    برای این که نوشیدنی شما طعم خوشایندی داشته باشد، می توانید به اندازه ی ۱ قاشق چای خوری آب یک لیمو را بگیرید و به نوشیدنی خود اضافه کنید. این چای را در فصل زمستان بنوشید.

    ۶. زردچوبه را در فصل زمستان فراموش نکنید
    زردچوبه یکی از ادویه‌هایی است که بالاترین میزان آنتی اکسیدان را دارد و در ماه های زمستان یک ادویه ضروری محسوب می شود. اگر از این ادویه پرخاصیت به صورت منظم استفاده کنید، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

    همچنین زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، برای افرادی که از درد مفاصل در روزهای زمستان رنج می برند، یک گزینه ی عالی است و مزایای بسیار زیادی دارد.

    [​IMG]

    علاوه بر این، به مبارزه با رادیکال های آزادی کمک می کند که درخشش و خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می برند.

    اضافه کردن زردچوبه به یک لیوان شیر، یک نوشیدنی بسیار سالمی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در حقیقت، شیر گرم حاوی زردچوبه، یک داروی خانگی محبوب برای سرفه( به ویژه سرفه های خشک)، احتقان، سرماخوردگی و آنفولانزا محسوب می شود.

    برای تهیه نوشیدنی شیر و زردچوبه از رسپی زیر استفاده کنید:

    • ۱ لیوان شیر را روی اجاق گاز گرم کنید.
    • وقتی شیر گرم است، ۱/۲ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به شیر اضافه کنید. به آرامی هم بزنید تا گرد های زردچوبه به طور کامل در شیر حل شود.
    • ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، ۲ قاشق چای‌خوری میخک و ۱ قاشق چای خوری هل را به مواد اضافه کنید.
      بگذارید چند دقیقه بر روی گاز بجوشد.
    • شیر را از یک صافی رد کنید و در حالی که هنوز گرم است، از نوشیدن آن لذت ببرید.
    می توانید چای زرد چوبه را نیز برای خودتان درست کنید.

    ۷. بادام
    خوردن یک کاسه آجیل، به ویژه بادام بو داده، در یک بعد از ظهر زمستانی سرد، مورد توجه بسیاری از افراد می باشد.

    بادام یکی از بهترین تنقلات برای حفظ سلامتی شما در فصل زمستان است. این تنقلات کوچک مملو از آنتی اکسیدان های مختلف هستند که می توانند از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد، که ایمنی بدن شما را تضعیف می کنند ، به سلامت شما کمک کنند.

    همچنین بادام حاوی ترکیباتی مانند: پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین های گروه B، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و چربی های سالم می باشد. این ترکیبات می توانند به جلوگیری از افزایش وزن ، تعادل قند خون و حس سیری در شما کمک کنند.

    ویتامین E موجود در بادام به تغذیه ی پوست شما می پردازد و از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند. بعلاوه، این ویتامین یک ترکیب بی نظیر، برای جلوگیری از پیری پوست، کاهش چین و چروک ، خطوط ریز پوست و سایر علائم پیری می شود.

    [​IMG]

    شما می توانید روزانه ۱۵ تا ۲۰ عدد بادام را به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه میل کنید. با این حال، از آنجا که بادام حاوی چربی های اشباع نشده و کالری زیادی است، در خوردن آن ها نباید زیاده روی کنید!
    قبل از استحمام، بدن خود را با روغن بادام ماساژ دهید تا از چهره و بدن درخشان و نرم خود، به طرز کاملا چشمگیری لذت ببرید.

    ۸. انار
    یکی از قدیمی ترین میوه های جهان، انار است. انار پر از آنتی اکسیدان های مختلف مانند پلی فنول ها، تانن ها یا تانوئید ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها است. که به شما در حفظ سلامت بدنتان در طول فصل زمستان کمک می کند.

    [​IMG]

    همچنین انار، دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد که از آسیب به مفاصل بدن و ایجاد درد و سفتی آن جلوگیری می کند. خوردن این میوه به ویژه برای مبتلایان به بیماری آرتروز توصیه می‌شود!

    این میوه بهشتی همچنین برای حفظ سلامت پوست، میزان انعطاف پذیری ، صاف و جوان تر به نظر رسیدن آن، و جلوگیری از چین و چروک در پیری، نقش اساسی دارد. انار به دلیل داشتن ویتامین C، باعث تشکیل کلاژن می شود که به تأخیر انداختن چین و چروک پوست شما کمک می کند.

    بعلاوه، این میوه بسیار کم کالری می باشد. و افراد چاق نیز می توانند این میوه را بخورند. می توانید آب انار تهیه کنید و به عنوان نوشیدنی میل کنید. و یا آن را دان کرده و داخل سالادها بریزد.

    همچنین میتوانید برای تزیین ژله از انار استفاده کنید و یا به عنوان میان وعده انار دان کرده را با مقداری گلپر، نوش جان کنید. برای جلوگیری از یبوست، تخم های انار را با دندان بجوید و کامل له کنید و بخورید؛ زیرا دانه های آن نیز خواص بسیار زیادی دارد.

    ۹. آووکادو
    آووکادو یک میوه ی خامه ای بسیار خوشمزه برای فصل زمستان است. و مواد غنی بسیاری برای شما به ارمغان می‌آورد. آووکادو حاوی ویتامین A , ویتامین C , E و همچنین اسید فولیک، منیزیم و پتاسیم می باشد. در حقیقت، چربی های اشباع نشده آن، به شما این امکان را می‌دهد تا مواد مغذی بیشتری را نسبت سایر میوه ها و غذاها جذب کنید.

    این چربی های اشباع نشده به حفظ رطوبت اپیدرم پوست شما کمک کرده و از خشکی پوست جلوگیری می کند. همچنین خوردن این میوه خطوط ریز و چین و چروک پوست را کاهش می دهد و نیز باعث تقویت رنگ پوست شما می شود. همچنین آووکادو باعث تولید کلاژن و بهبود میزان آن ، حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست شما می شود.

    [​IMG]

    می توانید ساندویچ پنیر و سس مایونز درست کنید و مقداری آووکادو را در آن خرد کرده و نوش جان کنید.

    هم چنین ،قبل از استحمام از روغن آووکادو برای ماساژ بدن استفاده کنید؛ این کار باعث جبران کم آبی پوست و خارش آن در فصل زمستان می شود. همچنین می توانید از ماسک آووکادو برای تقویت موهایتان استفاده کنید.

    آووکادو را می توانید از هایپرمارکت ها و فروشگاه های معتبر تهیه بفرمایید.

    سالاد آووکادو یک سالاد گیاهی خانگی و مناسب برای گیاهخواران
    ۱۰. کلم بروکلی
    این گیاه بسیار زیبا حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین های مختلف و مواد معدنی زیادی شامل : ویتامین C، فیبر، بتاکاروتن، فولات و پتاسیم می باشد.

    مصرف این کلم در فصل زمستان ،از خشکی پوست شما و پوسته پوسته آن جلوگیری می‌کند؛ زیرا ویتامین C موجود در آن ، برای حفظ سلامت پوست، تولید کلاژن را تحریک کرده و هم چنین ویتامین A از غشای سلول های پوستی، در برابر آسیب ناشی از آفتاب، محافظت می کند.

    این گیاه تنها با داشتن ۱۵ الی ۲۵ کالری در هر وعده، باعث می شود که دیگر نگران افزایش سایز کمرتان در ماه های فصل زمستان نباشید.

    کلم بروکلی را می توانید به گونه های مختلفی طبخ کنید: در سالادها و سوپ هایی که درست می کنید از آن استفاده کنید. یا به صورت بخار پز و یا آبپز در کنار سیب زمینی کبابی و یا گریل شده میل فرمایید. توجه کنید که قبل از مصرف، خوب آن ها را بشویید! در ضمن ساقه های کلم بروکلی را در هنگام مصرف دور نریزید.

    نکات بیشتر

    در کنار این ۱۰ غذای زمستانی، شما باید در رژیم غذایی خود: شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، دانه های چیا، کدو، شکر قرمز، کدو تنبل، تخم کدو تنبل، عسل، جو دو سر و گریپ فروت را جای داده و میل کنید. تنوع خوراکی ها و غذاهای فصل زمستان بسیار زیاد است ولی ما در اینجا فقط میوه ها و خوراکی های رایج را ذکر کردیم.
    منبع: وب سایت سلامتی دکترچک
    زمستان را با ۱۰ خوراکی خاص سپری کنید تا همیشه سالم و تندرست بمانید
     
    Potter و Admin از این پست تشکر کرده اند.
  2. مهسا

    تازه وارد

    کاربر ناز فروم
    تاریخ عضویت:
    ‏7/1/20
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    1
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    آشپزی
    محل سکونت:
    مشهد
    ممنون عزیزم بابت مطالب مفیدتون من طرز تهیه کالباس خانگی به صورت رژیمی رو در سایت مهنامین دیدم میشه بخونید و نظرتونو بگین
     
    Potter از این پست تشکر کرده است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید